Kemuliaan Beserta Keutamaan Aisyah

Kemuliaan Beserta Keutamaan Aisyah - Beliau adalah Ummul Mukminin Umm Aisha bint Abu Bakr Abdallah, anak perempuan Siddiqua Shiddiqul Akbar, isteri kesayangan Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Beliau dilahirkan empat tahun selepas pelantikan Muhammad menjadi seorang Nabi. ibunya bernama Ummu Ruman binti Amir bin Uwaimir bin Abd Syams bin Kinana yang meninggal dunia di zaman Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam masih hidup, iaitu tepat dalam H. ke-6

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkahwin dua tahun sebelum beliau berpindah melalui ikatan suci bahawa ijazah menyokong dia menjadi Ummul Mukminin, ketika dia berusia enam tahun. Dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam membina rumah dengan dia selepas berhijrah, pada bulan Syawal tahun 2 Hijrah, dan beliau berusia sembilan tahun. Dia menceritakan, "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam untuk berkahwin selepas kematian Khadijah dan saya berumur enam tahun, dan saya bertemu dengan beliau apabila saya berusia sembilan tahun. Wanita-wanita datang kepada saya ketika saya bermain swing dan rambut panjang yang longgar, maka mereka menghiasiku dan hubungkanlah daku dengan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam "(Lihat Abu Dawud: 9435).. Maka rumah Big Dipper yang berlaku dalam suka dan duka selama 8 tahun dan 5 bulan, kepada Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam meninggal dunia pada tahun 11 H. Walaupun dia hanya berusia 18 tahun.

Dia adalah seorang wanita kulit putih sempurna, itulah sebabnya ia sering dipanggil "Humaira". Selain cantik, ia juga dikenali sebagai seorang wanita cerdas yang Allah Subhanahu wa Ta'ala telah menyediakan beliau untuk merosakkan orang yang bergaul dengan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam menjalankan nasib yang akan menjadi mata dingin dan sebuah ketenangan untuk dirinya sendiri. Satu hari Gabriel diturunkan (kepada Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam) gambar beliau di atas sekeping kain sutera hijau sambil berkata, "Ia adalah pengantin anda pada masa akan datang, di dunia dan di akhirat." (HR. At-Tirmidzi (3880), lihat Shahih Sunan at-Tirmidzi (3041))


Di samping menjadi seorang sahabat yang sentiasa bersedia untuk memberikan segala dorongan dan motivasi kepada suami tercinta di tengah-tengah kawasan dan bermusuhan kasar propaganda umat-Nya, dia juga muncul untuk menjadi penuntut ilmu yang sentiasa belajar di sekolah nubuwwah di mana beliau belajar secara langsung daripada sumber itu. Beliau mencatatkan ramai orang-orang yang meriwayatkan hadith dan cemerlang dalam pelbagai bidang termasuk sains, kesihatan, dan puisi Arab. Sekurang-kurangnya 1,210 hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim bersetuju dan hanya 174 hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan hanya 54 hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim. Oleh itu pembesar para sahabat berkibar-kibar apabila mereka mendapat masalah mereka datang dan merujuk kepada ibu Aisyah.
Kedudukan Aisha kepada Nabi Side

Suku bangsa yang satu hari Habasyah masuk masjid dan menunjukkan daya permainan di masjid, dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam memanggil siti Aisyah, "Wahai Humaira, anda ingin melihat mereka?" Jawabnya: "Ya." Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam berdiri di pintu, dan kemudian saya datang dan saya meletakkan dagu saya di bahu Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam dan saya melekat muka saya di pipinya. "Lalu ia berkata," Di antara kata-kata, apabila, 'Abul Qasim adalah seorang yang baik. "Kemudian Nabi shallallahu' alaihi wa sallam bersabda," Apa yang mencukupi, O Aisha "Beliau menjawab:" Jangan tergesa-gesa wahai Rasulullah. "Dan masih berdiri. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam mengulangi soalan itu," Apakah cukup wahai Aisyah? "Bagaimanapun, dia masih menjawab," Jangan tergesa-gesa, Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam, "katanya," Ia bukan kerana saya suka melihat permainan mereka, theta